LUP - Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen
Mål for undervisningen
Den lokale undervisningsplan (LUP) har til formål at give et kort og præcist overblik over undervisningen, dens gennemførelse og vores arbejde med evaluering og bedømmelse af eleverne.
SOSU-STV har i sin strategi beskrevet sin kerneopgave som:
SOSU STV uddanner og videreuddanner elever og kursister til kvalificerede og efterspurgte medarbejdere inden for pleje, sundhed og pædagogik - målrettet og i samarbejde med de offentlige og private velfærdsområder.
LUP er godkendt af de lokale uddannelsesudvalg, som repræsenterer de mange aktører på det private og offentlige velfærdsområde.
Uddannelser på SOSU-STV
På SOSU STV udbydes følgende uddannelser:
Pædagogisk-didaktisk grundlag
I mødet med skolens elever og kursister har vi fokus på at sætte bæredygtige spor i menneskers liv. Vi ønsker at bibringe vores elever og det omgivende samfund et langtidsholdbart tilbud om uddannelse, som både er til gavn og glæde for den enkelte elev og for det velfærdssamfund, vi er en del af.
Vi vil efterlade faglige og professionelle indtryk og aftryk hos skolens elever, så de rustes til at løse velfærdsopgaver med høj kvalitet og på et solidt etisk fundament.
Denne ambition ønsker vi at indfri ved at arbejde ud fra et pædagogisk og didaktisk grundlag, som sætter retningen inden for fem vigtige områder:
- Faglig identitet og karakterdannelse
- Undervisning og læring
- Motivation og trivsel
- Kobling på praksis
- Nysgerrighed og kreativitet
Professionelle læringsfællesskaber
SOSU-STV har valgt at organisere det pædagogiske arbejde i professionelle lærende fællesskaber (PLF), fordi det professionelle læringsfællesskab fremmer læring, trivsel og dannelse for elever og kursister gennem udvikling af de professionelles egen læring.
PLF skal ses som en kultur, der har sit udgangspunkt i den lærende organisation, den reflekterende praktiker og med en høj grad af professionel kapital.
Elevgruppen har udviklet sig på en måde, så de faglige, pædagogiske og sociale opgaver løses bedst, når flere arbejder sammen om det.
SOSU-STV skal sørge for at alle elever bliver så dygtige som muligt og trives så godt som muligt. Mangfoldigheden og elevdiversiteten på holdene kalder på et spænd af professionelle kompetencer i personalegruppen – både hos det pædagogiske personale, men også hos alle andre faggrupper på skolen.
Elevgruppens mangfoldighed og diversitet strækker sig fra den målrettede, dygtige og velfungerende elev – til elever, der har sproglige og/eller sociale udfordringer, funktionsnedsættelser, er IT-forskrækkede eller er psykisk sårbare.
Organiseringen af undervisningen i tværfaglige helhedsorienterede læringsforløb i Moodle kalder også på fælles forberedelse, løbende koordinering mellem underviserne og evaluering af læringsforløbene. Der samarbejdes også om vurdering af elevernes faglige standpunkt, så vurderingen bliver så nuanceret og valid som mulig.
Opbygning af Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen
Denne LUP gælder for Grundforløb 2 til Social- og Sundhedshjælperuddannelsen (BEK nr 737 af 15/06/2024 jf. §3). Dette grundforløb har en samlet varighed af 20 uger.
Erhvervsuddannelsens Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælper har som overordnet formål, at eleverne gennem skoleundervisning og virksomhedsforlagt oplæring opnår viden og færdigheder inden for det overordnede kompetenceområde: Professionel omsorg, pleje og praktisk hjælp i et rehabiliterende perspektiv inden for det primærkommunale område.
Social- og sundhedsskolen STV arbejder fokuseret på at skabe et målrettet, rummeligt og eksperimenterende læringsmiljø.
Inden for social- og sundhedsområdet har skolen fokus på innovation og kreativitet, så vi til stadighed kan imødekomme nye krav og forventninger.
Eleven skal gennem uddannelsen udvikle erhvervsfaglige kompetencer med henblik på aktiv deltagelse i et arbejdsliv, hvor det at indgå i andre menneskers hverdagsliv er vigtigt, og hvor forandring, omstilling, udvikling og fortsat læring er et vilkår.
Eleven skal udvikle etik i forhold til at arbejde med andre mennesker. Dette indbefatter forståelse og respekt for det enkelte menneske, menneskelig rummelighed samt accept af borgerindflydelse og forskellighed.
Eleven skal udvikle evnen til selvstændig stillingtagen og aktiv deltagelse i et samfundsliv, der hviler på et demokratisk grundlag. Endvidere skal eleven udvikle forståelse for, samt eventuelt opnå interesse i, videreuddannelse.
Kompetencemål for Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen
Jf. bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper (BEK nr 737 af 15/06/2024 §3).
§ 3. For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i hovedforløbet skal eleven opfylde betingelserne i stk. 2-4.
Stk. 2. Eleven skal have følgende kompetencer med præstationsstandarden begynderniveau:
1) Eleven kan i kendte situationer yde omsorg, pleje og praktisk hjælp til borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ud fra enkle etiske refleksioner over borgerens selvbestemmelsesret, intimsfære og blufærdighed.
2) Eleven kan i kendte situationer medvirke til at skabe relationer, samt understøtte rehabilitering, guidning og vejledning af borgeren til mestring af eget liv, samt inddrage enkle faktorer, der fremmer og hæmmer motivationen for egenomsorg.
3) Eleven kan gengive kroppens opbygning, organsystemer og basale funktioner, samt i kendte situationer videregive observationer og handle fagligt relevant på livsstilsrelaterede sygdomme og de hyppigst forekommende symptomer på demens.
4) Eleven kan i kendte situationer medvirke til at afbryde smitteveje og reflektere over enkle måder at overholde hygiejniske retningslinjer.
5) Eleven kan medvirke til at igangsætte enkle sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter, samt reflektere over kost og motions betydning for livskvalitet, fysisk, psykisk og social sundhed for en udvalgt målgruppe.
6) Eleven kan i kendte situationer redegøre for ergonomiske principper, regler om sikkerhed og arbejdsmiljø, samt deltage i forflytninger med og uden velfærdsteknologiske hjælpemidler, samt i enkle situationer reflektere over egenomsorg i jobudøvelsen.
7) Eleven kan i kendte situationer medvirke i samarbejdet med professionelle samarbejdspartnere og anvende udvalgte metoder til kommunikation med borgere, pårørende og professionelle for at forebygge vold og konflikter.
8) Eleven kan deltage i enkel faglig kommunikation, samt anvende sundhedsfaglige begreber og på baggrund af observationer i kendte situationer medvirke ved faglig dokumentation i digitale kommunikations- og dokumentationssystemer.
9) Eleven kan redegøre for social- og sundhedsvæsnets opbygning og social- og sundhedshjælperens rolle, samt gengive de mest almindelige rettigheder og pligter som fagperson.
10) Eleven kan i enkle situationer vejlede borgeren i at opnå digital kontakt til offentlige myndigheder med fokus på beskyttelse af borgerens digitale data.
11) Eleven kan udvise empati for målgruppen og reflektere over enkle etiske dilemmaer i jobudøvelsen.
Stk. 3. Eleven skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau og med følgende karakter:
1) Dansk på D-niveau, bestået.
2) Naturfag på E-niveau, bestået.
Stk. 4. Eleven skal have opnået følgende certifikater eller lignende:
1) Kompetencer svarende til ”Førstehjælp på erhvervsuddannelserne” efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. oktober 2020.
2) Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.
Elever, der har gennemført grundforløbets 2. del til social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistentuddannelsen, har adgang til hovedforløbet på social- og sundhedshjælperuddannelsen.
Læringsforløb på Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen
Temaoversigt for Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen |
Varighed i alt 20 uger = 100 dage |
---|---|
Tema 1: I gang med SOSU
|
2 dage |
Tema 2: Kroppen og aldersforandringer
|
5 dage |
Tema 3: Sundhed og sygdom
|
7 dage |
Tema 4: At være fagperson
|
3 dage |
Tema 5: Mødet med borgeren
|
6 dage |
Tema 6: Mødet med praksis (Heraf 4 dages virksomhedsforlagt oplæring) |
6 dage |
Tema 7: Rehabilitering og sygeplejeprocessen
|
6 dage |
Tema 8: Arbejdsmiljø og ergonomi
|
4 dage |
Tema 9: Personlig hjælp
|
4 dag |
Tema 10: Praktisk hjælp
|
1 dage |
Tema 11: Borgerne med demens
|
3 dage |
Tema 12: Repetition og casearbejde
|
5 dage |
Grundfag, valgfag, certifikatfag og prøver |
|
Certifikat fag: Førstehjælp og brandbekæmpelse
|
2 dage |
Valgfag: Dansk E og D-niveau (evt. C-niveau) /Bonusfag
|
19 dage |
Grundfag: Naturfag E-niveau
|
18 dage |
Prøve i udtrukket grundfag (Dansk eller Naturfag)
|
3 dage |
Afsluttende prøve
|
5 dage |
Afslutning
|
1 dag |
Virksomhedsforlagt oplæring
Som en del af praksisnær undervisning vil eleverne i løbet af grundforløbet tilbringe fire dage i virksomhedsforlagt oplæring på et plejecenter eller i hjemmeplejen.
Formålet med den virksomhedsforlagte undervisning er, at eleverne opnår en indledende fornemmelse for social- og sundhedsfaget, øvelse i at koble teori og praksis samt støtte til afklaring af uddannelsesvalg.
1 - I gang med SOSU
Elevernes første to dage på Social- og sundhedsskolen består af et introduktionsforløb til Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen.
Introduktionsforløbet indebærer, at eleverne møder personalet, deres elevkammerater og opnår kendskab til skolen. Eleverne vil også blive introduceret til skolens IT-platforme samt de muligheder, rammer og regler, der er gældende, når de går på Social- og sundhedsskolen.
Desuden skal eleverne gøre sig overvejelser over, hvordan de bedst kan arbejde med uddannelsens læringsforløb, så de kommer til at lære mest muligt under deres tid på Social- og sundhedsskolen.
2 - Kroppen og aldersforandringer
I dette læringsforløb, der varer fem dage, skal eleven opnå kendskab til kroppens opbygning og organer samt deres udseende og funktioner. I den forbindelse skal eleven også opnå kendskab til nogle af de mest almindelige fagudtryk om kroppen, hvordan aldring påvirker kroppen, og hvordan sanser svækkes med alderen.
Denne viden er vigtig. For når eleven kommer ud i den social- og sundhedsfaglige praksis, skal eleven kunne observere ændringer i borgeres normaltilstand og kunne handle inden for sit kommende kompetenceområde.
Dette læringsforløb udgør et grundlag for at kunne arbejde med grundforløbets fremtidige læringsforløb.
Målpinde
- Eleven kan gengive kroppens opbygning, organsystemer og basale funktioner, samt i kendte situationer videregive observationer og handle fagligt relevant på livsstilsrelaterede sygdomme og de hyppigst forekommende symptomer på demens.
3 - Sundhed og sygdom
I dette læringsforløb, som varer otte dage, skal eleven arbejde med:
- Sundhed:
- Sundhedsvæsenets opbygning.
- Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse.
- Livskvalitet, motivation og vejledning.
- Livsstilssygdomme:
- KOL.
- Diabetes.
- Hjerte-kar-sygdomme.
- Andre sygdomme.
- Simulation.
- Refleksion.
Under temaet "Sundhed" skal eleven opnå kendskab til sundhedsvæsenets grundlæggende opbygning samt arbejde med livsstilsfaktorerne: KRAM-S. Desuden skal eleven lære, hvordan man kan motivere og vejlede borgere til livsstilsændringer.
Under temaet "Livsstilssygdommene" skal eleven arbejde med de tre livsstilssygdomme: KOL, diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Herefter skal eleven vælge og fordybe sig inden for én af følgende sygdomme: depression, osteoporose (knogleskørhed), muskel- og skeletlidelser, overfølsomhedssygdomme eller kræftformer.
Endeligt skal eleven reflektere over sin egen læring ved hjælp af en metode, som introduceres sidst i læringsforløbet.
Målpinde
- Eleven kan gengive kroppens opbygning, organsystemer og basale funktioner, samt i kendte situationer videregive observationer og handle fagligt relevant på livsstilsrelaterede sygdomme og de hyppigst forekommende symptomer på demens.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke til at skabe relationer, samt understøtte rehabilitering, guidning og vejledning af borgeren til mestring af eget liv, samt inddrage enkle faktorer, der fremmer og hæmmer motivationen for egenomsorg.
- Eleven kan medvirke til at igangsætte enkle sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter, samt reflektere over kost og motions betydning for livskvalitet, fysisk, psykisk og social sundhed for en udvalgt målgruppe.
- Eleven kan redegøre for social- og sundhedsvæsnets opbygning og social- og sundhedshjælperens rolle, samt gengive de mest almindelige rettigheder og pligter som fagperson.
4 - At være fagperson
I dette læringsforløb, der varer tre dage, skal eleven opnå kendskab til og arbejde med følgende temaer:
- Mødet med det danske sundhedssystem:
- Service- og Sundhedslov.
- Kvalitetsstandard og visitation.
- Kompetenceprofil:
- At være myndighedsperson.
- Ansvar og kompetence.
- Pligter og rettigheder som myndighedsperson.
- Dokumentation og fagsprog:
- Lovkrav.
- Fagsprog (FSIII) i dokumentation.
- Professionelt samarbejde.
- Digital post (fagpersonens opgaver).
Målpinde
- Eleven kan i kendte situationer medvirke i samarbejdet med professionelle samarbejdspartnere og anvende udvalgte metoder til kommunikation med borgere, pårørende og professionelle for at forebygge vold og konflikter.
- Eleven kan deltage i enkel faglig kommunikation, samt anvende sundhedsfaglige begreber og på baggrund af observationer i kendte situationer medvirke ved faglig dokumentation i digitale kommunikations- og dokumentationssystemer.
- Eleven kan redegøre for social- og sundhedsvæsnets opbygning og social- og sundhedshjælperens rolle, samt gengive de mest almindelige rettigheder og pligter som fagperson.
- Eleven kan i enkle situationer vejlede borgeren i at opnå digital kontakt til offentlige myndigheder med fokus på beskyttelse af borgerens digitale data.
5 - Mødet med borgeren
I dette læringsforløb, som varer seks dage, skal eleven opnå kendskab til, hvordan man kommunikerer med og etablerer relationer til borgere og deres pårørende. I den forbindelse skal eleven lære om betydningen af kultur og identitet, så eleven kan blive i stand til at møde borgere på en etisk og respektfuld måde.
Herudover skal eleven øve sig i at bruge kommunikation som et redskab i sit professionelle samarbejde med borgere. I den forbindelse skal eleven opnå forståelse for vigtigheden af at have kendskab til borgeres livshistorie i sit pleje- og omsorgsarbejde.
Målpinde
- Eleven kan i kendte situationer medvirke i samarbejdet med professionelle samarbejdspartnere og anvende udvalgte metoder til kommunikation med borgere, pårørende og professionelle for at forebygge vold og konflikter.
- Eleven kan deltage i enkel faglig kommunikation, samt anvende sundhedsfaglige begreber og på baggrund af observationer i kendte situationer medvirke ved faglig dokumentation i digitale kommunikations- og dokumentationssystemer.
- Eleven kan redegøre for social- og sundhedsvæsnets opbygning og social- og sundhedshjælperens rolle, samt gengive de mest almindelige rettigheder og pligter som fagperson.
- Eleven kan udvise empati for målgruppen og reflektere over enkle etiske dilemmaer i jobudøvelsen.
6 - Mødet med praksis
I dette læringsforløb, som varer seks dage, skal eleven i fire af dagene i virksomhedsforlagt oplæring i hjemmeplejen eller på et plejehjem. Denne form for oplæring er en ordning, hvor skolen og ansættende myndighed/virksomhed samarbejder om at skabe gode og lærerige forløb for elever under uddannelse.
Måske bliver dette elevens første møde med social- og sundhedsfaglig praksis. Herunder det professionelle (sam)arbejde, som finder sted i forbindelse med pleje, omsorg og relationsdannelse med borgere.
Formålet med de fire dages virksomhedsforlagt oplæring er, at eleven opnår en virkelighedstro forståelse af arbejdslivet som social- og sundhedshjælper.
Målpinde
- Eleven kan deltage i enkel faglig kommunikation, samt anvende sundhedsfaglige begreber og på baggrund af observationer i kendte situationer medvirke ved faglig dokumentation i digitale kommunikations- og dokumentationssystemer.
- Eleven kan redegøre for social- og sundhedsvæsnets opbygning og social- og sundhedshjælperens rolle, samt gengive de mest almindelige rettigheder og pligter som fagperson.
- Eleven kan udvise empati for målgruppen og reflektere over enkle etiske dilemmaer i jobudøvelsen.
7 - Rehabilitering og sygeplejeprocessen
I dette læringsforløb, som varer seks dage, skal eleven opnå viden om sygeplejeprocessen og dens betydning for rehabilitering, der sætter fokus på borgeres funktionsevne og livskvalitet.
Under læringsforløbet skal eleven arbejde med sygeplejeprocessen og øve sig i, hvordan man kan anvende forskellige modeller til at igangsætte rehabiliterende aktiviteter.
Derudover skal eleven også opnå kendskab til, hvordan velfærdsteknologi kan inddrages og anvendes i arbejdet med rehabilitering.
Målpinde
- Eleven kan i kendte situationer yde omsorg, pleje og praktisk hjælp til borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ud fra enkle etiske refleksioner over borgerens selvbestemmelsesret, intimsfære og blufærdighed.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke til at skabe relationer, samt understøtte rehabilitering, guidning og vejledning af borgeren til mestring af eget liv, samt inddrage enkle faktorer, der fremmer og hæmmer motivationen for egenomsorg.
- Eleven kan medvirke til at igangsætte enkle sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter, samt reflektere over kost og motions betydning for livskvalitet, fysisk, psykisk og social sundhed for en udvalgt målgruppe.
- Eleven kan i kendte situationer redegøre for ergonomiske principper, regler om sikkerhed og arbejdsmiljø, samt deltage i forflytninger med og uden velfærdsteknologiske hjælpemidler, samt i enkle situationer reflektere over egenomsorg i jobudøvelsen.
- Eleven kan udvise empati for målgruppen og reflektere over enkle etiske dilemmaer i jobudøvelsen.
8 - Arbejdsmiljø og ergonomi
I dette læringsforløb, som varer fire dage, skal eleven lære om både fysisk og psykisk arbejdsmiljø samt ergonomi.
Under forløbet skal eleven opnå grundlæggende viden om en række ergonomiske principper, som man kan bruge i arbejdet med personlig hjælp og pleje samt forflytninger. På den baggrund skal eleven demonstrere, hvordan man kan indrette en arbejdsplads i henhold til ergonomiske principper og arbejdsmiljøregler, så der kan sikres et sundt arbejdsmiljø.
Herudover skal eleven lære, hvordan man kan håndtere konflikter i sit arbejde og på sin arbejdsplads.
Målpinde
- Eleven kan i kendte situationer medvirke til at afbryde smitteveje og reflektere over enkle måder at overholde hygiejniske retningslinjer.
- Eleven kan i kendte situationer redegøre for ergonomiske principper, regler om sikkerhed og arbejdsmiljø, samt deltage i forflytninger med og uden velfærdsteknologiske hjælpemidler, samt i enkle situationer reflektere over egenomsorg i jobudøvelsen.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke i samarbejdet med professionelle samarbejdspartnere og anvende udvalgte metoder til kommunikation med borgere, pårørende og professionelle for at forebygge vold og konflikter.
- Eleven kan udvise empati for målgruppen og reflektere over enkle etiske dilemmaer i jobudøvelsen.
9 - Personlig hjælp
I arbejdet med dette læringsforløb skal eleven hen over fire dage opnå kendskab til den praktiske og personlige hjælp, som borgere med funktionsnedsættelse er berettiget til.
Under læringsforløbet skal eleven arbejde med omsorg og pleje og opnå faglig viden om samt praktiske færdigheder i forhold til at kunne varetage personlig pleje på bedst mulige måde. I den forbindelse skal eleven sammen med en gruppe arbejde med praktiske færdigheder i en demonstrationsstue (læs: sengestue).
Målpinde
- Eleven skal have følgende kompetencer med præstationsstandarden begynderniveau:
- Eleven kan i kendte situationer yde omsorg, pleje og praktisk hjælp til borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ud fra enkle etiske refleksioner over borgerens selvbestemmelsesret, intimsfære og blufærdighed.
- Eleven kan i kendte situationer redegøre for ergonomiske principper, regler om sikkerhed og arbejdsmiljø, samt deltage i forflytninger med og uden velfærdsteknologiske hjælpemidler, samt i enkle situationer reflektere over egenomsorg i jobudøvelsen.
- Eleven kan redegøre for social- og sundhedsvæsnets opbygning og social- og sundhedshjælperens rolle, samt gengive de mest almindelige rettigheder og pligter som fagperson.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke til at afbryde smitteveje og reflektere over enkle måder at overholde hygiejniske retningslinjer.
10 - Praktisk hjælp
I dette læringsforløb, som har en varighed af én dag, skal eleven stifte bekendtskab med (og eventuelt øve sig i at udføre) de forskellige former for praktisk hjælp, som borgere kan have ret til at modtage (jf. Servicelovens §83).
I den forbindelse skal eleven arbejde med:
- Rengøringsmidler.
- Rengøring.
- Sengeredning.
- Tøjvask.
- Affaldssortering.
Målpinde
- Eleven skal have følgende kompetencer med præstationsstandarden begynderniveau:
- Eleven kan i kendte situationer yde omsorg, pleje og praktisk hjælp til borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ud fra enkle etiske refleksioner over borgerens selvbestemmelsesret, intimsfære og blufærdighed.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke til at afbryde smitteveje og reflektere over enkle måder at overholde hygiejniske retningslinjer.
- Eleven kan i kendte situationer redegøre for ergonomiske principper, regler om sikkerhed og arbejdsmiljø, samt deltage i forflytninger med og uden velfærdsteknologiske hjælpemidler, samt i enkle situationer reflektere over egenomsorg i jobudøvelsen.
11 - Borgere med demens
I dette læringsforløb, som varer tre dage, skal eleven opnå grundlæggende kendskab til Alzheimers demens og til, hvordan sygdommen demens kan påvirke en borgers hverdag.
Eleven skal også stifte bekendtskab med pædagogiske metoder; herunder vejledning, guidning og metoder til støtte borgere i hverdagsaktiviteter.
Derudover skal eleven opnå forståelse for og arbejde med, hvad det vil sige at møde borgere med demens på en etisk og respektfuld måde, samt hvordan man kan arbejde konfliktnedtrappende.
Målpinde
- Eleven skal have følgende kompetencer med præstationsstandarden begynderniveau:
- Eleven kan i kendte situationer yde omsorg, pleje og praktisk hjælp til borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ud fra enkle etiske refleksioner over borgerens selvbestemmelsesret, intimsfære og blufærdighed.
- Eleven kan gengive kroppens opbygning, organsystemer og basale funktioner, samt i kendte situationer videregive observationer og handle fagligt relevant på livsstilsrelaterede sygdomme og de hyppigst forekommende symptomer på demens.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke i samarbejdet med professionelle samarbejdspartnere og anvende udvalgte metoder til kommunikation med borgere, pårørende og professionelle for at forebygge vold og konflikter.
12 - Repetition og casearbejde
Målpinde
- Eleven kan i kendte situationer yde omsorg, pleje og praktisk hjælp til borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ud fra enkle etiske refleksioner over borgerens selvbestemmelsesret, intimsfære og blufærdighed.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke til at skabe relationer, samt understøtte rehabilitering, guidning og vejledning af borgeren til mestring af eget liv, samt inddrage enkle faktorer, der fremmer og hæmmer motivationen for egenomsorg.
- Eleven kan gengive kroppens opbygning, organsystemer og basale funktioner, samt i kendte situationer videregive observationer og handle fagligt relevant på livsstilsrelaterede sygdomme og de hyppigst forekommende symptomer på demens.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke til at afbryde smitteveje og reflektere over enkle måder at overholde hygiejniske retningslinjer.
- Eleven kan medvirke til at igangsætte enkle sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende aktiviteter, samt reflektere over kost og motions betydning for livskvalitet, fysisk, psykisk og social sundhed for en udvalgt målgruppe.
- Eleven kan i kendte situationer redegøre for ergonomiske principper, regler om sikkerhed og arbejdsmiljø, samt deltage i forflytninger med og uden velfærdsteknologiske hjælpemidler, samt i enkle situationer reflektere over egenomsorg i jobudøvelsen.
- Eleven kan i kendte situationer medvirke i samarbejdet med professionelle samarbejdspartnere og anvende udvalgte metoder til kommunikation med borgere, pårørende og professionelle for at forebygge vold og konflikter.
- Eleven kan deltage i enkel faglig kommunikation, samt anvende sundhedsfaglige begreber og på baggrund af observationer i kendte situationer medvirke ved faglig dokumentation i digitale kommunikations- og dokumentationssystemer.
- Eleven kan redegøre for social- og sundhedsvæsnets opbygning og social- og sundhedshjælperens rolle, samt gengive de mest almindelige rettigheder og pligter som fagperson.
- Eleven kan i enkle situationer vejlede borgeren i at opnå digital kontakt til offentlige myndigheder med fokus på beskyttelse af borgerens digitale data.
- Eleven kan udvise empati for målgruppen og reflektere over enkle etiske dilemmaer i jobudøvelsen.
Certifikatfag: Førstehjælp og elementær brandbekæmpelse
I dette læringsforløb, som varer to dage, skal eleven opnå certifikater i henholdsvis "førstehjælp" og "elementær brandbekæmpelse".
Efter arbejdet med dette læringsforløb og dets praktiske øvelser, vil eleven være i stand til at planlægge og udføre førstehjælpshandlinger såvel som udføre elementær brandbekæmpelse.
Målpinde
- Førstehjælp på erhvervsuddannelserne, svarende til Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner
- Elementær brandbekæm. svarende til DK brand- og sikringstekn.inst. regler
Dansk (Niveau E, D og C)
Formålet med danskfaget i uddannelsen er at styrke elevens forudsætninger for at benytte det danske sprog under uddannelsen og i social- og sundhedsfaget.
Faget udvikler elevens sproglige bevidsthed og færdigheder med henblik på, at eleven bliver bedre til at kommunikere mundtligt, skriftligt og multimodalt.
I slutningen af faget aflægges der mundtlig prøve.
Målpinde
- Kommunikation:
- Eleven eller lærlingen kan kommunikere reflekteret og nuanceret i komplekse almene og erhvervsfaglige situationer med brug af relevante tale-, lytte- og samtalestrategier i forhold til formål og situation.
- Eleven eller lærlingen kan vælge og anvende it og multimodale medier hensigtsmæssigt, reflekteret og kritisk til kommunikation, informationssøgning og formidling
- Eleven eller lærlingen kan skelne mellem, reflektere over, vurdere og indgå i kritisk dialog om virksomheders interne og eksterne kommunikation.
- Eleven eller lærlingen kan forklare og reflektere over sproglige normer i diverse kontekster indenfor erhverv, uddannelse, samfund og danskfaget.
- Læsning:
- Eleven eller lærlingen kan læse, forstå og diskutere teksters betydning i almene og erhvervsmæssige sammenhænge og anvende relevante læsestrategier i forhold til læseformål, teksttype og kontekst.
- Eleven eller lærlingen kan gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning med relevans for erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag.
- Eleven eller lærlingen kan ud fra læseformål, kontekst og kendskab til teksttyper forberede og gennemføre læsning af relevans for erhverv, uddannelse og samfund og efterfølgende indgå i kritisk dialog om denne læsning.
- Fortolkning:
- Eleven eller lærlingen kan forholde sig til kultur, sprog, historie, erhverv og uddannelse gennem analyse og diskussion af tekster.
- Eleven eller lærlingen kan vælge og analysere diverse tekster, som er relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag og anvende relevante analysemodeller.
- Eleven eller lærlingen kan metodisk reflektere over og vurdere tekster relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag på grundlag af analyse og indgå i kritisk dialog om sin vurdering.
- Eleven eller lærlingen kan perspektivere tekster relateret til erhverv, historie, uddannelse, samfund og dagligdag på grundlag af analyse.
- Fremstilling:
- Eleven eller lærlingen kan anvende relevante skrivestrategier og udtrykke sig forståeligt, varieret og nuanceret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
- Eleven eller lærlingen kan planlægge, forberede og fremstille formelt korrekte, varierede og nuancerede skriftlige og mundtlige tekster ved brug af teksttyper, der er relevante i forhold til emner og kontekster inden for erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag.
- Eleven eller lærlingen kan sammenligne og gå i kritisk dialog med folk fra uddannelse og erhverv om egne og andres skriftlige produkter, herunder om skriveformål, målgruppe, genre og sproglig stil og grammatisk forståelse.
- Eleven eller lærlingen kan vælge, anvende og begrunde hensigtsmæssige repræsentationsformer med relevans for erhverv, uddannelse og samfund.
- Eleven eller lærlingen kan tolke og/eller uddrage relevant betydning af tekster, relateret til erhverv, historie, uddannelse, samfund og dagligdag, på grundlag af analyse og diskutere og vurdere tolkningen.
- Eleven eller lærlingen kan diskutere, argumentere og kommunikere hensigtsmæssigt i samarbejde og samvær med andre.
- Eleven eller lærlingen kan reflektere over samspillet mellem formål og forskellige former for kommunikation samt egen rolle og ansvar i kommunikationssituationen
- Kommunikation:
- Eleven eller lærlingen kan kommunikere reflekteret i almene og erhvervsfaglige situationer med brug af relevante tale-, lytte- og samtalestrategier i forhold til formål og situation.
- Eleven eller lærlingen kan kommunikere hensigtsmæssig i samarbejde og samvær med andre.
- Eleven eller lærlingen kan vælge og anvende it og multimodale medier hensigtsmæssigt til kommunikation, informationssøgning og formidling.
- Eleven eller lærlingen kan skelne mellem og reflektere over virksomheders interne og eksterne kommunikation.
- Eleven eller lærlingen kan demonstrere viden og bevidsthed om sproglige normer i diverse kontekster, herunder det konkrete erhverv og elevens eller lærlingens konkrete uddannelsesvalg.
- Læsning:
- Eleven eller lærlingen kan læse og forstå teksters betydning i almene og erhvervsmæssige sammenhænge og anvende relevante læsestrategier i forhold til læseformål, teksttype og kontekst.
- Eleven eller lærlingen kan gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning med relevans for erhverv, uddannelse og dagligdag.
- Eleven eller lærlingen kan ud fra læseformål og kendskab til teksttyper forberede, gennemføre og redegøre for læsning med relevans for det konkrete erhverv, den konkrete uddannelse og dagligdagen.
- Fortolkning:
- Eleven eller lærlingen kan forholde sig til kultur, sprog, erhverv og uddannelse gennem analyse og diskussion af tekster.
- Eleven eller lærlingen kan iagttage og analysere diverse tekster med relevans for det konkrete erhverv, den konkrete uddannelse og dagligdagen.
- Fremstilling:
- Eleven eller lærlingen kan anvende relevante skrivestrategier og udtrykke sig forståeligt og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation.
- Eleven eller lærlingen kan planlægge, forberede og fremstille forholdsvis korrekte skriftlige og mundtlige tekster ved brug af teksttyper med direkte relevans for det konkrete erhverv, den konkrete uddannelse og dagligdagen.
- Eleven eller lærlingen kan gå i dialog om egne og andres skriftlige produkter fra erhverv og uddannelse, herunder om skriveformål, målgruppe, genre og sprog.
- Eleven eller lærlingen kan vælge og anvende hensigtsmæssige repræsentationsformer med direkte relevans for det konkrete erhverv og den konkrete uddannelse.
- Kommunikation:
- Eleven eller lærlingen kan kommunikere reflekteret i komplekse almene og erhvervsfaglige situationer med brug af relevante tale-, lytte- og samtalestrategier i forhold til formål og situation.
- Eleven eller lærlingen kan diskutere og kommunikere hensigtsmæssigt i samarbejde og samvær med andre og reflektere over forskellige former for kommunikation.
- Eleven eller lærlingen kan vælge og anvende it og multimodale medier hensigtsmæssigt og reflekteret til kommunikation, informationssøgning og formidling.
- Eleven eller lærlingen kan skelne mellem, reflektere over og vurdere virksomheders interne og eksterne kommunikation.
- Eleven eller lærlingen kan forklare sproglige normer i diverse kontekster indenfor erhverv, uddannelse og samfund.
- Læsning:
- Eleven eller lærlingen kan læse, forstå og diskutere teksters betydning i almene og erhvervsmæssige sammenhænge og anvende relevante læsestrategier i forhold til læseformål, teksttype og kontekst.
- Eleven eller lærlingen kan gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning med relevans for erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag.
- Eleven eller lærlingen kan ud fra læseformål, kontekst og kendskab til teksttyper forberede, gennemføre og redegøre for læsning af relevans for erhverv, uddannelse og samfund og efterfølgende diskutere disse læsninger.
- Fortolkning:
- Eleven eller lærlingen kan forholde sig til kultur, sprog, erhverv og uddannelse gennem analyse og diskussion af tekster.
- Eleven eller lærlingen kan vælge og analysere diverse tekster, som er relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag og anvende relevante analysemodeller.
- Eleven eller lærlingen kan tolke og/eller uddrage relevant betydning af tekster, relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag, på grundlag af analyse og diskutere tolkningen.
- Eleven eller lærlingen kan reflektere over og vurdere tekster relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag på grundlag af analyse.
- Fremstilling:
- Eleven eller lærlingen kan anvende relevante skrivestrategier og udtrykke sig forståeligt og varieret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
- Eleven eller lærlingen kan planlægge, forberede og fremstille formelt korrekte skriftlige og mundtlige tekster ved brug af teksttyper, der er relevante i forhold til emner og kontekster inden for erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag.
- Eleven eller lærlingen kan sammenligne og gå i dialog i erhverv og uddannelse om egne og andres skriftlige produkter, herunder skriveformål, målgruppe, genre og sprog.
- Eleven eller lærlingen kan vælge og anvende hensigtsmæssige repræsentationsformer med relevans for erhverv og uddannelse.
Bonusfag
Bonusfag på Grundforløb 2 giver eleven mulighed for faglig fordybelse indenfor et selvvalgt emne.
Under arbejdet med bonusfaget får eleven mulighed for at tilegne sig viden, forståelse og færdigheder inden for fagligt relevante emner, som eleven fx har interesse eller behov for at arbejde mere i dybden med.
Grundfag: Naturfag (E-niveau)
Grundfaget "Naturfag (E-niveau)" er opdelt i nedenstående læringsforløb/temaer:
- NF1 - Et sundhedsfagligt fag.
- NF2 - Atomer og molekyler.
- NF3 - Fotosyntesen.
- NF4 - Cellen.
- NF5 - Kost og ernæring.
- NF6 - Mikroorganismer.
- NF7 - Rengøring.
- NF8 - Naturens kræfter.
- NF9 - Casearbejde.
Disse læringsforløb/temaer tager alle udgangspunkt i kernestof og målsætninger, som er beskrevet i grundfagsbekendtgørelsen for naturfag (Børne- og Undervisningsministeriet).
I arbejdet med naturfag skal eleven opnå kendskab til og arbejde med den naturvidenskabelige arbejdsmetode og teori. Alt sammen formidlet via praksiseksempler med relation til social- og sundhedsfaglig praksis.Målpinde
- Eleven eller lærlingen forstår naturfaglige begreber og modeller, og kan forklare erhvervsfaglige problemstillinger med naturfagligt indhold
- Eleven eller lærlingen har kendskab til matematiske udtryk og kan udføre for enkle beregninger i sammenhæng med det naturfaglige arbejde
- Eleven eller lærlingen kan arbejde selvstændigt med simple eksperimenter
- Eleven eller lærlingen kan arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt med udstyr og kemikalier
- Eleven eller lærlingen kan diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund
- Eleven eller lærlingen kan anvende relevante digitale informationskilder og værktøjer
- Eleven eller lærlingen kan dokumentere og formidle resultater af sit arbejde med naturfaglige emner.
Indhold i undervisningen
Undervisningen på Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen organiseres i læringsforløb, hvor fagene understøtter hinanden. Læringsforløbet tager udgangspunkt i målene fra skoleperioden og praksisnære situationer fra elevens kommende arbejdsområde. Undervisningen organiseres, så den styrker elevens forståelse af tværfaglige sammenhænge og helheder samt bidrager til udviklingen af personlige kompetencer.
Evaluering og bedømmelse
På SOSU STV opfatter vi evaluering og bedømmelse som et praktisk og konstruktivt redskab til at vurdere såvel den enkelte elevs udvikling som undervisningen i det hele taget. Al evaluering skal dog udføres med omtanke og i respekt for de involverede personer, da evaluering altid går tæt på den enkelte person, underviser som elev. I skoleuddannelsen vil der være bedømmelser i form af: 1. Løbende evaluering, 2. Standpunktsbedømmelse og 3. Afsluttende bedømmelse.
Bedømmelsesplanen har til formål at sikre, at skolen lever op til de krav, der stilles til løbende og afsluttende bedømmelse af elevens udvikling og standpunkt jævnfør hovedbekendtgørelsen (BEK nr 737 af 15/06/2024 §3). Skolebedømmelsen skal medvirke til, at klarlægge elevens viden om eget niveau, udpege områder, som kræver forstærket indsats og inspirere eleven til yderligere læring.
Se endvidere "Bedømmelsesplan og prøvebestemmelser for Grundforløb 2 til Social- og sundhedshjælperuddannelsen".
Løbende og afsluttende evaluering (feedback)
På SOSU STV tror vi på, at god feedback skaber udvikling og sammenhæng for eleverne. Alle undervisere skal arbejde i retning af at udvikle en didaktik, hvor klare mål, opgaver, øvelse og tydelig feedback skaber retning for elevens erkendelser og kompetenceudvikling.
Arbejdet med feedback er på SOSU STV et vigtigt pædagogisk didaktisk greb til at øge undervisningens kvalitet og styrker elevernes deltagelse i og udbytte af undervisningen. Underviserne arbejder målrettet efter, at eleverne på SOSU STV skal have tydelige mål og modtage klare tilbagemeldinger/feedback.
På SOSU STV benytter vi os af:
- Feed up: Hvilke mål og forventninger er der til eleven? Hvad skal læres, og hvordan bliver eleven evalueret på målopfyldelse?
- Feedback: Hvor er eleven aktuelt i processen? En vurderende tilbagemelding.
- Feed forward: Det er i feed forward, at man som underviser skal forstærke eleverne i deres vej mod målet – fortælle, hvad der ønskes mere af, eller få rettet kursen ind, hvis eleven er på vej væk fra målsætningen.
God feedbackkultur indeholder også processer, hvor eleverne øver sig i at give feedback til hinanden. Elev til elev-feedback er vigtigt at træne, da feedbackkompetencer også er noget, som eleverne forventes at skulle bruge i praksis. Jf. skolens pædagogiske didaktiske grundlag.
Undervisningsindholdet er opbygget og sammensat, så eleven får mulighed for at indfri sine fag-/kompetencemål. Til de forskellige fag-/kompetencemål er der tydelige læringsmål, som fortæller eleven, hvad der forventes af eleven, samt hvad der skal arbejdes med i de enkelte læringsforløb, for at eleven kan opnå målene.
Efter et endt læringsforløb eller fagets afslutning, vil eleven blive bedømt i forhold til fagets præstationsstandard jf. uddannelsens bekendtgørelse og uddannelsens fag-/kompetencemål. Karakter/bedømmelsen fastsættes af underviseren på baggrund af en vurdering af, i hvilken niveau eleven har opnået fagets mål.
Bedømmelsesgrundlag og kriterier ved prøver og eksamen
Den lokale undervisningsplan refererer til følgende love og bekendtgørelser som til enhver tid fremgår af SEVUs hjemmeside: www.sevu.dk
- LBK nr 961 af 16/08/2024 – Erhvervsuddannelsesloven
- BEK nr. 953 af 22/06/2023 - Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser
- BEK 737 af 15/06/2024 - Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper
- BEK nr. 41 af 16/01/2014 - Bekendtgørelse om prøver og eksamen i grundlæggende erhvervsrettede uddannelser
- BEK nr. 555 af 27/04/2022 - Bekendtgørelse om grundfag, erhvervsfag, erhvervsrettet andetsprogsdansk og kombinationsfag i erhvervsuddannelserne og om adgangskurser til erhvervsuddannelserne
- BEK nr. 343 af 08/04/2016 - Bekendtgørelse om prøver og eksamen i de almene og studieforberedende ungdoms- og voksenuddannelser